De ChristenUnie heeft het college vragen gesteld over het toegerust zijn en bespreekbaar maken van discriminatie op scholen en bij verenigingen. Dit in het kader van de Kleurrijk Jezelf Zijn-week. De gemeente wil actief werken aan het wegnemen van barrières die groepen uitsluiten of anders behandelen. Diversiteit betekent verscheidenheid tussen mensen, zowel in zichtbare kenmerken (zoals leeftijd, geslacht, huidskleur of beperking) als in onzichtbare kenmerken (zoals cultuur, seksuele voorkeur, overtuiging of persoonlijkheid). In de brief aan het college vraagt Elze van der Minne namens de ChristenUnie: ‘Is het college bereid om in gesprekken met Hattemse scholen en verenigingen, het belang van het (h)erkennen van discriminatie, en het goed reageren op voorvallen van discriminatie, onder de aandacht te brengen?’.
Van der Minne naar aanleiding van de brief: ‘We focussen bewust op de jongste jeugd: zij hebben de toekomst. En dan zijn scholen en verenigingen een mooi begin punt, daarmee bereik je bijna 100% van de Hattemse jeugd. Uiteraard is het belangrijk dat ook andere instituten zoals kerken zich op dit onderwerp blijven equiperen.
Het college organiseert de Kleurrijk Jezelf Zijn-week niet voor niets. Tegengaan van discriminatie is een onderwerp dat altijd aandacht behoeft, ook in Hattem. Als raadslid en als inwoner kan ik dat ook onderschrijven met de signalen die er zijn.’
Genoeg handvatten?
‘Wij omarmen als ChristenUnie dan ook volledig het doel van het college, dat iedereen kleurrijk zichzelf kan zijn en Hattemers zo goed mogelijk om kunnen gaan met verschillen tussen Hattemers. Dat is een algemeen belang wat het college dient. In het verlengde daarvan kijken wij met onze vraag naar wat daar concreet voor nodig kan zijn. Hebben de belangrijkste instituten voor de jeugd in onze Hattemse samenleving, genoeg handvatten om discriminatie te herkennen en erkennen? Zo hopen we op een duurzame impact van deze Kleurrijk Jezelf Zijn week.’
Herkenning?
‘Discriminatie in welke vorm dan ook (geaardheid, godsdienst, afkomst, handicap, etc.), komt helaas overal voor, ook op onze scholen en verenigingen. Het is daarom van belang dat scholen en verenigingen zijn toegerust om discriminatie te herkennen, en daar vervolgens ook goed op te reageren.
De manier waarop door juffen, meesters, schoolleiding, trainers, verenigingsbesturen e.d. op een voorval van ervaren discriminatie wordt gereageerd, blijkt heel belangrijk te zijn in de wijze waarop het voorval impact heeft op betrokkenen (zowel voor degene die -onbewust- discrimineert als degene die gediscrimineerd wordt). Maar in de praktijk blijkt het voor hen echter soms moeilijk om discriminatie te herkennen, en weten ze vaak juist niet goed hoe ze daarop moeten reageren. Gelukkig zijn er vele handvatten op dit gebied.’
Zwarte pet
‘Het is soms lastig om stigmatiseringen te herkennen. Zo gebruikte Kanjertraining – een pedagogische leermethode die veel scholen gebruiken om o.a. pestgedrag van kinderen aan te kaarten – jarenlang de zwarte pet voor slecht gedrag, en de witte pet voor goed gedrag. Enkele jaren geleden heeft de Kanjertraining, om stigmatisering te voorkomen, de zwarte pet gewijzigd in de blauwe pet, maar helaas zijn nog niet alle scholen in Hattem die de Kanjertraining gebruiken, daarop overgegaan.’
De redactie heeft Van der Minne gevraagd welke signalen haar hebben bereikt, maar heeft daarop geen reactie gekregen.
Hier is de gehele brief te lezen.
Kleurrijk Jezelf Zijn
In de week van 11-16 oktober zijn er weer allerlei mogelijkheden om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan, aldus Wytske Verschoor van de gemeente. Naast ontmoeting & dialoog wil de gemeente met een groep betrokken burgers ook voorlichting & educatie aanbieden ‘om inwoners van Hattem te laten (in)zien hoe divers Hattem is en hoe mooi dat is! We streven er naar dat iedereen Kleurrijk Jezelf kan Zijn en door met elkaar in gesprek te gaan, elkaar te ontmoeten en kennis op te doen, kan er meer begrip en verdraagzaamheid ontstaan. Daarom is het thema dit jaar: Diversiteit is een feit, inclusie is een keuze.’
Diversiteit betekent verscheidenheid tussen mensen, zowel in zichtbare kenmerken (zoals leeftijd, geslacht, huidskleur of beperking) als in onzichtbare kenmerken (zoals cultuur, seksuele voorkeur, overtuiging of persoonlijkheid).