Glasbakken bij de Lidl???

Powered by Hattem (PbH) organiseerde op de Dag van de duurzaamheid, 10 oktober, een bezoek aan de Lidl. Een nieuwtje voor veel Hattemers kwam op de valreep van afscheidnemen: de ROVA zou mogelijk binnenkort de glasbakken kunnen plaatsen, aldus PbH. Wethouder Castelein liet 12 oktober weten dat dit nog een onderwerp van gesprek is met de gemeenteraad. Wordt vervolgd.

De Lidl is eigendom van de Schwarz familie die probeert zo duurzaam mogelijk te ondernemen en daarbij zoveel mogelijk zicht op en invloed te hebben in de keten van productie tot winkelverkoop en daarna afvalverwerking. Zo zijn er eigen productiebedrijven, een eigen rederij met twintig containerschepen en is de afvalinzamelaar en verwerker PreZero een paar jaar geleden overgenomen. De langetermijnstrategie kregen de zestien geïnteresseerden te horen van twee regionale managers. Lidl wil in 2030 al haar winkels bevoorraad hebben met elektrische vrachtwagens. In Hattem wil men snelladen aanbieden zodra er een goede stroomaansluiting gerealiseerd kan worden.

Vijfhonderd panelen
Op een vraag naar het elektriciteitsgebruik in vergelijking tot vijf jaar geleden, werd ingeschat dat deze vestiging zo’n dertig procent minder verbruikt. En er zijn voorzieningen aangelegd om te voorkomen dat gigantische hoosbuien tot winkeloverstroming kunnen leiden.
Boven het dak hangen binnenkort te verwijderen hoogspanningsleidingen. Deze Lidl wekt met bijna vijfhonderd zonnepanelen een belangrijk deel van het jaar haar stroombehoefte nu al zelf op.

Realisering van duurzaamheid vereist een lange adem. De diverse biodiversiteits maatregelen op de locatie moeten nog tot wasdom komen. Wel waren wij verrast om te horen dat afgeschreven bedrijfskleding een tweede leven heeft gekregen als isolatiemateriaal in de wanden. Het gebouw heeft een A 5xplus status.

Biologisch
Het aantal biologische en vegan producten in de winkel neemt steeds meer toe. Het antwoord op de vraag waarom er in bijvoorbeeld de Italiaanse of Franse Lidl vestigingen veel meer van dit soort producten te koop zijn, is dat de Nederlandse consument nog niet zo ver is om geld uit te geven aan dit soort kwalitatief hoogwaardige producten. De Lidl heeft wereldwijd ruim twaalfduizend vestigingen en kent de gewoonten van de consumenten in diverse landen.

Na anderhalf uur luisteren en rondlopen werden de heren bedankt met een plaatselijk gemaakte chocoladecreatie met het logo en dak van deze Lidl.

 

1 REACTIE

  1. Ik zou graag meer biologische en vegan producten willen kopen bij de Lidl, maar als het er niet ligt kan ik het niet kopen, toch?

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in