Aan de flank van de Veluwe, van Hattem naar Dieren, ligt de IJsselvallei. Een prachtig, maar ietwat onontdekt gebied, dat enerzijds een economische en ruimtelijke kwaliteitsimpuls kan gebruiken en anderzijds unieke kansen biedt om de drukbezochte Veluwe te ontlasten. Recreatie gaat hand in hand met het genieten van het landschap, de uitdaging is het zoeken naar een balans tussen de beleving van het landschap én het behoud van de ruimtelijke, ecologische en cultuurhistorische waarden van het gebied.
Masterplan IJsselvallei
In 2020 ontstaat het Masterplan IJsselvallei; een ambitieus plan dat inspirerende initiatieven uit het gebied koppelt aan drie belangrijke regionale en landelijke maatschappelijke opgaven aanpakt: klimaatadaptatie, doorontwikkeling van de landbouw in relatie tot biodiversiteit en cultuurtoerisme en leefbaarheid. In de film komen kansenzieners en kansenpakkers aan het woord.
De tekst gaat verder na de film:
Doorpakken
De mogelijkheden die de IJsselvallei biedt, zijn door een groot aantal partijen samengebracht in het masterplan. Voor verschillende kansrijke projecten wordt de komende periode gekeken hoe ze uitgevoerd kunnen worden. ‘Doorpakken is nu het motto. Voor elk project komt er een gebiedsatelier, om de verbinding tussen betrokken partijen vast te houden en waar nodig nog te creëren om de integraliteit te waarborgen. Want aan goede en mooie plannen alleen hebben we niks, ze moeten ook uitgevoerd kunnen worden,’ zegt projectleider Shavonne Korlaar.
Kansenzieners en -pakkers
De IJsselvallei heeft zijn eigen, unieke uitstraling. Door deze uitstraling onder de aandacht te brengen, kan de IJsselvallei een mooi bijdrage leveren aan het verminderen van recreatiedruk op de Veluwe en een economische en culturele impuls geven aan het gebied langs de IJssel. Reinou de Haan van VisitVeluwe zegt hierover: ‘Die IJsselvallei is prachtig, maar het gebied mist nog op sommige plekken aanbod voor de bezoeker, de toerist. Ik hoop dat we met elkaar – met ondernemers, met bewoners – een breder aanbod kunnen creëren.’
Annet Schrijver is ondernemer; ze heeft samen met haar man een melkveebedrijf en combineert dat met een gastenverblijf. Over de IJsselvallei en het masterplan zegt zij in de korte film het volgende: ‘Er zijn ontzettend veel initiatieven hier langs de IJssel, het is zo’n prachtig gebied. Het allermooiste zou zijn als we die krachten kunnen bundelen, zodat we dit gebied nóg beter op de kaart kunnen zetten, zodat er nóg meer mensen van kunnen genieten!’
Enthousiast?
Meer informatie over het Masterplan IJsselvallei is te vinden op de site van Veluwe op 1. Mensen die enthousiast worden van de film en zelf initiatieven hebben, of mee willen denken, kunnen zich melden bij projectleider Shavonne Korlaar (s.korlaar@voorst.nl).