Naomi Baas nodigt ouders uit te lev/zen als een kind

Amy & de regenboogvogel heet het eerste kinderboek van Naomi Baas. Een kinderboek. Maar eigenlijk is het een boek voor kleine én grote mensen. De schrijfster nodigt ouders uit om mee te lezen en de vragen die in het boek gesteld worden, zijn ook voor volwassenen interessant. Niet bijzonder, deze dubbele invalshoek, omdat ze naast kinderboekenschrijfster-zijn ook gezinnen begeleid en ouders in hun rol als opvoeder. Maar daarover straks meer. Eerst het boek dat een paar dagen geleden het daglicht zag.

In Amy & de regenboogvogel wordt de lezer meegenomen in het leven van Amy en haar gezin. Overdag leeft Amy haar dagelijks leventje en ’s nachts vliegt ze in haar dromen op een prachtige regenboogvogel de wereld over. Vanwaar de regenboogvogel?
‘Tja… regenboog… Op nieuwjaarsdag 2022 dacht ik, ik ga nu beginnen met schrijven. Ik had Amy al een tijdje in mijn hoofd. Van mooie kleuren word ik vrolijk en de kleuren van de regenboog zijn prachtig. Spontaan schoot een prachtig gekleurde vogel in mijn gedachten, ik noemde haar ‘de regenboogvogel’. Het lijkt me heerlijk om hoog door de lucht te kunnen vliegen en alles goed te kunnen bekijken. De vrolijke kleuren van de vogel trekt kinderen aan.
Het verhaal is een afwisseling tussen de dagelijkse realiteit en haar dromen in de nacht.’

Het boek is een ontdekkingsreis waarin Amy steeds meer leert te vertrouwen op haar eigen kracht. In het voorwoord schrijft u dat u oprecht gelooft in de kracht van kinderen en dat u daarom dit boek hebt geschreven. Waarom wilde u dat zo benadrukken, de kracht van kinderen?
‘Ik heb veel ervaring met kinderen. Ik zie dat kinderen veel weten. Volwassenen denken soms snel: dat snapt een kind nog niet. Kinderen worden vaak onderschat, ook kleine kinderen. Ze kunnen zichzelf nog niet goed in taal uitdrukken, maar snappen al veel.
Als je oprecht naar kinderen kijkt, zie je dat ze mooie ideeën hebben. Een voorbeeld, kijk hoe een kind een lieveheersbeestje bekijkt. Wij als volwassenen lopen daaraan voorbij. Als volwassene probeer ik in de kinderwereld te blijven.’

U moet zich daarvan bewust-zijn?
‘Ja. De realiteit is vaak, dat ik van afspraak naar afspraak ga. Het leven is jachtig. Ik probeer bewust te leven, te vertragen. Samen naar buiten en genieten van blaadjes in de lucht gooien. Dankbaar zijn dat we samen-zijn in plaats van alleen maar geleefd te worden.’

U nodigt kinderen uit: Je mag zelf kiezen hoe je wilt dat het verhaal verdergaat en soms word je zelfs even de schrijver van je eigen verhaal. In het voorwoord zegt u daarover: Graag geef ik kinderen een eigen stem. Ze kunnen zelf kiezen wat ze met het verhaal willen doen.
Het is alsof u beiden wil benadrukken, kracht en eigen stem.
Klopt. Kinderen willen serieus genomen worden. Ze hebben regelmatig vaak het gevoel dat de ouder alles bepaalt. Natuurlijk zijn er grenzen. Als ouder heb je lijnen te stellen en binnen die lijnen kunnen kinderen bepalen waarvoor ze kiezen. Kinderen willen, net als volwassenen, tot op zekere hoogte kunnen kiezen. Kinderen willen leren iets zelf te doen.
Wat ik regelmatig zie is, dat ouders overbeschermend zijn. Ze geven te strakke kaders en kinderen krijgen te weinig ruimte. Kinderen willen hun eigen ruimte kunnen innemen. De andere kant is, dat sommige kinderen helemaal geen kaders krijgen. In veel gezinnen is het of te veel loslaten of te snel grenzen stellen of een groot verschil in opvoedingsstijl tussen ouders.’

‘Ik heb net mijn eigen praktijk Gezonde opVoeding geopend. Daarin ondersteun ik ouders door ze naar het kind te leren kijken, maar ook hun eigen behoefte te benoemen, om vervolgens daar een balans in te vinden. Met ouders en kind maken we samen afspraken om dit aan te pakken vanuit de vraag ‘wat willen we graag en hoe kunnen we dit bereiken in stappen? Ik focus me graag op wat goed gaat.’

U schrijft: Er is geen goed of fout, elk verhaal heeft meerdere kanten. Is de ontdekkingsreis de metafoor die je hiervoor hebt gevonden?
‘Ja, tijdens haar reis maakt Amy veel mee en er zijn verschillende keuzes. Elke keuze is een leermoment. Amy maakt volgens haarzelf soms een verkeerde keuze, een fout en dat probeert ze later goed te maken. Fouten maken is prima. Je kan iets van verschillende kanten bekijken om vervolgens keuzes te maken. Elke leerervaring is een ontdekking.’

Wat heeft het boek u gebracht?
‘Het is sowieso leuk om te schrijven. In het verleden heb ik lespakketten ontwikkeld, maar dit is toch persoonlijker.
Vrijdag vierde ik de opening van mijn praktijk. Het was erg druk. Ik ben trots en hoop dat veel ouders en kinderen er iets aan hebben dat het gespreksonderwerpen oplevert.’

Uw bedrijf heet Gezonde opVoeding. Wat wilt u met dat woordje Gezond zeggen?
‘Vanuit Gezonde opVoeding werk ik met de thema’s voeding, pedagogiek en coaching. Gezond is voor mij een juiste balans tussen voedingsstoffen door middel van gezonde voeding. Vanuit dit oogpunt geef ik voedingsworkshops binnen scholen en kinderopvang. Gezond is daarnaast ook voldoende beweging, slaap, ontspanning, maar ook een gezonde mindset waarbij het gaat om onder andere zelfvertrouwen, veerkracht en weerbaarheid.
Om een voorbeeld te noemen, je hebt niet-helpende en helpende gedachten. Kinderen die heel bang zijn en/of bang zijn voor donker, denken dan: ik ben bang, er komen monsters. Samen oefenen we: ik ben veilig, ik ben oké, papa en mama zijn beneden. Dat zijn gedachten die helpen in plaats van angstiger maken. Of, als ze zeggen dat ze iets niet kunnen, dan laat ik het woordje ‘nog’ toevoegen: ik kan het nog niet. Dat voelt al heel anders.
Ook bij volwassenen werkt het op die manier. Als ze zeggen “het wordt weer zo’n rotdag”, vraag ik: wat is een helpende gedachte? “Het is een nieuwe dag, ik ga mijn best doen om er een fijne dag ervan te maken.”
Ik focus altijd naar wat wel goed gaat en dat vergroot ik uit.’

‘In mijn praktijk gaat het niet alleen over praten, maar ook over visualiseren. We werken met allerlei creatieve werkvormen en maken bijvoorbeeld met plaatjes een moodboard zodat ze het voor zich zien: kun je beelden of illustraties vinden van wat je wilt, waar je naar toe wilt, zodat we er in stapjes naar toe kunnen werken.’ 

Welke Voeding versterkt een gezin?
‘Er is zoveel voeding… Liefde… Veiligheid… Gezamenlijkheid… ‘

Dit komt allemaal samen in samen Amy lezen?
‘Ja.’

Amy & de regenboogvogel is verkrijgbaar bij Boekscout, ISBN: 9789465094649.

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in