De Bibliotheek Noord-Veluwe is een postercampagne gestart om te laten zien wat vrijwilligers doen bij de bieb. Hiermee wil de bieb deze belangrijke schakels in de organisatie een gezicht geven: wie zijn deze mensen, wat doen ze en wat zijn hun drijfveren om juist dit vrijwilligerswerk te doen?
Jacob Wubs is als digitale vrijwilliger ook betrokken bij de bibliotheek in Hattem: “We zien hier veel ouderen komen voor wie de online-wereld af en toe behoorlijk frustrerend is, maar die kunnen we gelukkig allemaal helpen.”
vrijwilligersdrive
Het vrijwilligerswerk bij de Bibliotheek Noord-Veluwe is heel divers: van gastvrouw of -heer tot digitale vrijwilliger, van taalmaatje tot medewerker van de VoorleesExpress en meer. Een ding hebben alle vrijwilligers gemeen: ze hebben een enorme drive om een ander te helpen. “Dat blijkt wel uit de interviews die we met een aantal van hen hebben gehad’’, vertelt directeur-bestuurder Hetty van de Weg van de bibliotheek.
plek van ontmoeten en bijblijven
Ze legt uit waarom vrijwilligers zo belangrijk zijn voor de bibliotheek: “Er wordt wel eens gezegd dat vrijwilligers het cement van de samenleving zijn. En dat is ook zo. Heel veel organisaties en instellingen kunnen niet draaien zonder die mensen die bereid zijn een stukje van hun vrijetijd aan een ander te geven. Dat geldt ook voor ons als bibliotheek. Onze taken om te zorgen dat mensen kunnen lezen en digitaalvaardig worden maar ook een plek hebben om te verblijven, ontmoeten, leren, ontdekken, en ontwikkelen kunnen we echt niet uitvoeren zonder de hulp van vrijwilligers. Zij zorgen er mede voor dat iedereen een echte kans krijgt om mee te blijven doen in deze snel veranderende maatschappij.’’
met QR-code interview lezen
Voor de campagne zijn verschillende vrijwilligers uitgebreid gefotografeerd en geïnterviewd. Hetty van de Weg: “Posters komen in de verschillende vestigingen van de Bibliotheek Noord-Veluwe te hangen en zijn voorzien van een QR-code. Daarmee kom je terecht bij de interviews met deze mensen op onze website. Die zijn beslist de moeite waard om te lezen.’’
In de gesprekken leggen de vrijwilligers uit hoe en waarom ze bij de bibliotheek terecht zijn gekomen. Je komt meer te weten over hun achtergrond en er worden smakelijke en soms aandoenlijke anekdotes opgedist. Ook hebben ze tips voor mensen die overwegen ook vrijwilligerswerk bij de bieb te gaan doen. Hetty van de Weg over dat laatste: “Ja, het werven van nieuwe vrijwilligers is ook een doel van deze campagne. Vooral op het gebied van taalvrijwilligers zitten we te springen om nieuwe mensen.’’