Voor digitale vragen ga je naar het Bibliotheekspreekuur

In de bibliotheek in Hattem is iedere maandag van 14 – 17 uur een Bibliotheekspreekuur voor digitale vragen. Dit spreekuur bij de Bibliotheek Noord-Veluwe is een extra mogelijkheid voor hulp en advies, naast het vorig jaar geïntroduceerde Informatiepunt Digitale Overheid.

Volgens projectleiders Diana Pater en Jacqueline Junte van Bibliotheek Noord-Veluwe zijn de Informatiepunten Digitale Overheid succesvol: “We helpen iedere maand echt tientallen mensen bij de informatiepunten in onze bibliotheekvestigingen. De afgelopen periode gingen de meeste vragen over het aanvragen van DigiD en hulp met de coronacheck app. Maar we hielpen ook bij bijvoorbeeld vragen over de gezondheidsverklaring voor het CBR en hulp bij het aanvragen van gemeentelijke regelingen.” Doordat steeds meer (overheids-)organisaties vooral digitaal te bereiken zijn wordt het voor een deel van de inwoners lastig om antwoord te krijgen op vragen of om gegevens te wijzigen”.

Hulp of verwijzing
Diana Pater legt de rol van de bibliotheek uit. “Informatie geven is altijd al een taak van de bibliotheek geweest. De overheid heeft die rol nu ook voor digitale vragen bij de bibliotheek neergelegd. Wij bieden hulp of verwijzen door naar de organisatie die hulp kan bieden. We hebben bijvoorbeeld contact gehad met Stichting Welzijn Hattem en weten welke hulp zij bieden, bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren. En van de verschillende landelijke organisaties, zoals CBR, RDW en SVB weten onze medewerkers welke regelingen ze uitvoeren hoe ze snel informatie kunnen vinden op de website van die organisatie. Al dat soort vragen kunnen gesteld worden bij het spreekuur.”

Meer service
Maar bij de spreekuren blijkt meer mogelijk te zijn. Jacqueline Junte vult aan. “Bij de spreekuren geven we ook hulp bij bibliotheekvragen. Bijvoorbeeld over de online cursussen van de bibliotheek, over de e-books/luisterboeken en bij problemen bij het aanmaken van een account. Doordat het spreekuur echt de hele middag is, hebben we tijd om zaken direct te regelen. En behalve hulp bij vragen over digitale overheid en bibliotheekzaken gaat de service nog verder. We kunnen zelfs helpen bij het plaatsen van een app op een telefoon, een vraag die de laatste tijd ook regelmatig gesteld wordt.”

Gratis, ook voor niet-leden
Diana Pater is blij dat ook daarbij nu geholpen kan worden. “We willen de inwoners helpen om hun weg te vinden in de digitale wereld. Zodat ze zichzelf kunnen redden. Soms is het bieden van praktische hulp, zoals met een app plaatsen, alles dat iemand nodig heeft om weer vooruit te kunnen. Het spreekuur is gratis. Je hoeft geen lid van de bibliotheek te zijn. We bieden hulp of wijzen door naar de, liefst lokale, organisatie die hulp kan bieden.”

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in