Wijsmuller in Voerman Stadsmuseum Hattem: Levensreis van een schilder

Benieuwd hoe mooi Nederland er 125 jaar geleden uitzag? In het Voerman Stadsmuseum Hattem is vanaf 12 november de expositie te zien rond Jan Hillebrand Wijsmuller. Er wordt werk getoond van de kunstschilder Wijsmuller (Amsterdam, 1855-1925), een belangrijke schilder uit de nabloei van de Haagse School.

Op bezoek bij studiegenoot Voerman senior schilderde Wijsmuller regelmatig Hattem. Zijn schilderij ‘Gezicht op molen De Fortuin vanaf de Dorpsweg’ behoort tot de collectie van het Voerman Stadsmuseum Hattem. Dit werk is uiteraard opgenomen in deze expositie, waarin Wijsmuller ons meeneemt op zijn tocht door Nederland, zoals hij het rond 1900 zag. In deze tentoonstelling zijn bovendien niet eerder geëxposeerde werken uit privécollecties te bezichtigen.

Licht en subtiele kleuren
Jan Hillebrand Wijsmuller was de zoon van een Amsterdamse horlogemaker en toonde al op jonge leeftijd uitzonderlijk talent voor tekenen. Hij volgde de tekenklas bij genootschap Felix Meritis in Amsterdam. Hier leerde hij de latere kunstacademie professor Nicolaas van der Waay kennen, met wie hij levenslang bevriend zou blijven. Enigszins tegen de zin van zijn ouders, die hoopten dat hij in de voetsporen van zijn vader zou treden, werd hij in 1876 toegelaten tot de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Tegelijkertijd met Jan Voerman senior, naar wie het Stadsmuseum Hattem vernoemd is. Aansluitend studeerde hij aan de koninklijke kunstacademies van Den Haag en Brussel. Rond 1878 ontving hij, uit waardering voor de kwaliteit van zijn werk, een koninklijke subsidie, zodat hij zich vrijuit kon ontwikkelen als kunstenaar.

Aanvankelijk geprezen om zijn nauwkeurige en gedetailleerde werken, ontwikkelde hij zich later tot impressionist. Zijn stijl en het voortreffelijke gebruik van licht en subtiele kleuren maken zijn werk tot op de dag van vandaag geliefd.

De schoonheid van het Nederlandse landschap was voor Wijsmuller een belangrijke inspiratiebron. Hij schilderde het boerenleven en dorpsgezichten, de levendige kleuren van de herfstbossen en serene, besneeuwde dijken in de winter. Naast zijn liefde voor het platteland had de kunstenaar, als geboren Amsterdammer, affiniteit met de stad. Zijn schilderijen van steden en grachten tonen de dynamiek en verandering van het stadsleven.

In 1925 overleed Wijsmuller: honderd jaar na zijn overlijden krijgt Jan Hillebrand Wijsmuller in Hattem het podium dat hij verdient. De expositie is zijn levensreis door Nederland.

HattemNieuws – van de redactie
Wilt u op de hoogte gehouden worden van het dagelijks nieuws uit Hattem e.o.? Ontvang de nieuwsbrief HattemNieuws voortaan in uw mailbox!

Laat een reactie achter

Plaats alstublieft uw reactie
Vul je naam in