Vandaag, 2 oktober, bespreekt de Raad van State het Bestemmingsplan voor woonzorgcomplex en integraal kindcentrum in Hattem en de bezwaren die een aantal omwonenden tegen deze plannen hebben ingebracht. RTV Hattem is erbij en verzorgt van 13.00 uur een liveblog over de gang van zaken tijdens de zitting. De definitieve uitspraak zal waarschijnlijk binnen enkele weken na de zitting volgen. Ververs dit bericht voor de nieuwste ontwikkelingen.
Afsluiting
De voorzitter sluit de vergadering met de mededeling dat er binnen max. zes weken een uitspraak zal worden gedaan. De vraag is nog wat er qua planning gebeurt. RvS stelt nog een termijn waarop de gemeenteraad eventueel tot een gewijzigd besluit moet komen.
15.03 Betoog belanghebbenden
Directeur van de Zaaier benadrukt belang van nieuwe huisvesting en de verkeerssituatie bij de huidige school. Directeur van de Luwte roept op om samen op te trekken.
Jolanda Westerink benadrukt dat de ouderen niet betrokken zijn bij de besluitvorming. Teveel functies op een terrein kunnen grote gevolgen hebben voor de omwonenden en de toekomstige bewoners van de woonzorgzone. ‘We zijn niet veel gehoord, terwijl ik veel tranen en verdriet heb gezien.’
Wethouder Tjitske Siderius benadrukt tenslotte de toenemende behoefte bij ouderen aan woonruimte in de omgeving van de Hattemse gemeenschap. ‘Het zou fijn als we dit boek snel kunnen sluiten.’
14.48 Natura 2000
Gemeente: gebied beslaat 0,008 procent van de gemeentelijke oppervlakte. En valt daarmee dus niet onder het 1% criterium.
WNW vergunning geldt voor appartementencomplex en WZZ. Ook voor IKC, maar daarvoor is nog geen gewijzigde vergunning. Waaromm kan de bestaande beoordeling daarvoor niet gebruikt worden?
Appellant: doordat IKC veel hogere stikstofwaarden zou veroorzaken. De stikstofberekening onder het plan deugt niet.
Nu wordt er ingegaan op technische details onder stikstof normeringen.
Gemeente: De Zaaier verdwijnt van de huidige locatie. Daardoor kunnen verkeersbewegingen tegen elkaar worden weggestreept.
Oude locatie ligt buiten het plangebied.
IKC wordt niet 1-op-1 ingepast in WNW vergunning.
Beroepsgrond molenbiotoop vervalt, doordat er geen belanghebbende appellanten zijn.
14.27 Parkeren
Zorg van omwonenden is dat parkeerdruk wordt afgewenteld op de omgeving.
Vraag: als dit de toelichting is, waarom zou deze dan niet uitvoerbaar zijn.
Appellant: Parkeervergunning moet gekoppeld aan omgevingsvergunning voor de bebouwing.
Gemeente nota parkeernormen waarnaar verwezen wordt is een openbaar stuk. Appellanten hebben het ook kunnen vinden.
Voorzitter: moet dit een dynamische verwijzing worden? Zou in de toekomst wel problemen kunnen opleveren. Een dynamische verwijzing is wel beoogd.
Appellant: als we weten hoe de plannen zijn, wordt pas duidelijk of stil asfalt noodzakelijk is.
Nu komt het onderwerp verkeerbewegingen aan de orde. Omliggende wegen hebben voldoende capaciteit aldus de plannen. Welk verkeerskundig onderzoek ligt hieraan ten grondslag?
Gemeente: geen bijlage bij bestemmingsplan. Er zijn intensiteitsonderzoeken geweest. Akoestisch onderzoek is van lagere getallen uitgegaan. Raad schat niet in dat er grotere risico’ s ontstaan. Niet helder is wat de problematiek van appellanten nu precies is. Na 2,5 jaar nog geen duidelijkheid. De bestaande capaciteit moet het aankunnen. En we hebben geen duidelijkheid over waar de problemen nu ervaren worden.
Voorzitter: ik zie regelmatig plannen waar wel uitgebreid wordt ingegaan op de verkeerssituatie.
Gemeente: het is een overzichtelijk plangebied.
Appellant: Maar er is nog geen duidelijkheid over bijvoorbeeld de Kiss & Ridezone, terwijl dat wel belangrijk is voor een basisschool.
Gemeente: blijft wel lastig om in te gaan op abstracte problematiek waarvan niet duidelijk is waar die zich zou kunnen voordoen. Qua geluid zijn de zorgen voorstelbaar, maar hier weten we niet goed waar het over gaat.
Voorzitter: Dus de appellant moet aangeven waar zich de risico’s gaan voordoen.
Gemeente: er is gereageerd op de zienswijze. Bezwaar dat er geen verkeersonderzoek is, is wel heel erg algemeen. Bovendien wijst de praktijk uit dat in Hattem veel meer kinderen op de fiets komen of per bakfiets worden gebracht dan landelijke gemiddelden.
14.04 Voortzetting vragenronde
Appellant beweert dat norm niet handhaafbaar is. Door enkel norm 50DBa te hanteren maakt de gemeente het mogelijk dat dit dag en nacht gebeurt. Gemengd gebied wordt stil gebied doordat ijsbaan wordt ingeruild voor woningen.
Gemeente stelt dat gebruik wordt gereguleerd. ’s Avonds geluid op dergelijke niveaus is niet serieus te nemen. Als gemeente krijgen we de indruk dat het nooit goed genoeg is, terwijl er nooit wordt ingegaan op een voorstel dat op zich goe genoeg is. We moeten niet naar het niveau dat er een pleinrooster wordt vastgesteld in de planvoorschriften.
Normen uit het activiteitenbesluit voorkomen overlast in de avonduren. Overlastsituaties zijn nooit helemaal te voorkomen en zeker niet met een bestemmingsplan.
13.52 Einde schorsing
13.47 Vervolg vragenronde
Nu komt het onderwerp woonbestemming aan de orde. Grootste bezwaar bij 120 woningen is met name de verkeersdruk. Volgens de gemeente weinig verschil tussen reguliere en zorgbewoning als het gaat om verkeersdruk.
Maar dat is een ander onderwerp. Volgt later.
Nu volgen vragen over de geluidsdruk. Twee onderzoeken verricht, waarbij volgens omwonenden nalatigheden zijn gepleegd, doordat geen onderzoek is gedaan rond de woonbestemming van de omwonenden.
Omwonenden stellen dat geluid van kinderen niet is meegenomen in activiteitenplan. Gemeente stelt dat dit juist wel het geval is. Geldt al op basis van de voorwaardelijke verplichting.
Vraag: hoe ga je dit handhaven? Gemeente: Door te meten wanneer er structurele overlast plaatsvindt. Het is natuurlijk vluchtig. Refereert aan vergelijkbare situatie rond school in Busssum. Meten is goed mogelijk.
Maar kan dat niet als voorwaarde vooraf mee worden gegeven? Gemeente: het leidt tot schijnzekerheid door in een bestemmingsplan vast te leggen hoeveel kinderen hoe vaak en hoe laat buiten mogen spelen. Die kant moeten we niet op. Weersomstandigheden en leerlingaantallen verschillen per dag en jaar. Er moet aan grenswaarden worden voldaan en dat moeten we af en toe meten. En wanneer er overtredingen plaatsvinden kunnen alsnog maatregelen plaatsvinden.
13.32 Vervolg vragenronde
Woordvoerder omwonenden: voornaamste zorg omwonenden is geluidsoverlast. Er lag een skatebaan. Gesteld dat die terug zou komen dan levert dat nog meer lawaai op. Er zijn ook plannen voor trapveldjes etc. Dat is allemaal 24 uur toegankelijk. Zorg is dat dat terugkomt.
Gemeente: De raad heeft geen beperkingen aangebracht. Dit is een manier van bestemmen die we gewoon zijn in Hattem. Groen kan ook gebruikt worden als groenvoorziening. De mogelijkheid is er ook binnen dit gebied. Maar dat betekent niet dat dat allemaal in dit groengebied zal worden gerealiseerd. Het is een beetje een overtrokken vrees.
Filosofie is dat onderwijs, wonen en zorg bij elkaar komen. Daar is ook een inrichtingsplan voor ontworpen. IN het gebied komen ‘speelaanleidingen’ zoals schaaktafel of boulebaantje. De school heeft ook een schoolplein. Wat de skatebaan betreft loopt er een locatieonderzoek binnen de hele gemeente, waarvan dit een mogelijkheid is. Met deze bestemming is er de vrijheid om het nader in te vullen.
13.22 Vragenronde
Bezwaren tegen bestemmingsplan en geluidsnormen. Belangengroep WZZ is geen rechtspersoon. Geen probleem bij de bespreking. Waarom is het IKC een relevante invulling van het bestemmingsplan met een maatschappelijke bestemming. Reactie geen reden dat andere maatschappelijke bestemmingen zich aandienen.
De raad bekostigt de onderwijshuisvesting. Niet realistisch dat er iets anders komt dan een IKC. Ook binnen het IKC zijn uiteenlopende maatschappelijke functies mogelijk zoals BSO. Dat betekent dat er de hele dag, ook in de zomer kinderlawaai kan zijn.
Gemeente: IKC is ook gebonden aan geluidsnormen.
13.00 – Start zitting
De zitting is begonnen, de voorzitter stelt de aanwezigen vast en voor. Noemt de voorgeschiedenis en laat het bestemmingsplan zien met de drie appartementencomplexen, een woonzorgcomlpex en twee basisscholen. Benoemt de zorg: aantasting van de woonomgeving. En benoemt de procedure.