Het gaat om de A1 tussen aansluiting Barneveld en knooppunt Beekbergen, A28 tussen Strand Nulde en Hattemerbroek en de A50 tussen knooppunt Beekbergen en Epe.
Van 130 naar 120
Voor de snelheidsverhoging is destijds gebruikgemaakt van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Eind mei oordeelde de Raad van State dat de regeling niet gebruikt kan worden voor activiteiten die de stikstofuitstoot verhogen in daarvoor gevoelige Natura 2000-gebieden.
Op basis van deze uitspraak laat minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer nu in een brief weten dat op deze trajecten de vergunningen voor de snelheidsverhoging van 120 naar 130 kilometer per uur nog niet definitief zijn.
Volgens de minister is dat de reden dat de snelheid nu omlaag moet. Rijkswaterstaat heeft tijd nodig voor aanpassingen aan de borden. Van Nieuwenhuizen verwacht dat ze uiterlijk 1 oktober zijn gewijzigd.
In november meer duidelijkheid
De uitspraak van de Raad van State heeft gevolgen voor nieuwe aanvragen en vergunningen waartegen bezwaar is en die nog niet definitief zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor bouwprojecten, infrastructuur, industrie en vergunningen voor landbouwbedrijven.
Op dit moment is een adviescollege onder leiding van oud-minister Johan Remkes aan het kijken naar mogelijke oplossingen voor de projecten die nu stil liggen door de uitspraak.