Het aantal elektrische voertuigen neemt sterk toe, ook in Hattem. Dat is ook noodzakelijk om de klimaatdoelen te halen. De verwachting is dat deze sterke groei blijft aanhouden. Daarom moet ook het aantal laad-faciliteiten meegroeien om deze opmars bij te houden.
Iedere gemeente in Nederland moet een visie en beleid over laadinfrastructuur in 2021 hebben vastgesteld. Tijdens de commissievergadering Algemene en Ruimtelijke Zaken van 17 januari 2022 wordt gesproken over de laadvisie van Hattem met als onderdeel daarvan het Plaatsingsbeleid. De visie en het beleid richten zich op de gebruikers van personenauto’s.
Participatie
Bij het opstellen van deze laadvisie zijn de inwoners van gemeente Hattem betrokken door het organiseren van een bewonersavond en de mogelijkheid om op het participatieplatform SamenHattem een enquête in te vullen. 54 inwoners van Hattem hebben deze online enquête ingevuld.
Van 100 naar 1870 laadpunten
Op dit moment zijn er ongeveer 100 laadpunten in Hattem (80 privé en 20 publiek – 24/7 vrij toegankelijk). Om in 2025 in de laadbehoefte van elektrische vervoer te voorzien, zijn ongeveer 500 laadpunten nodig. In 2030 en 2035 zijn respectievelijk ongeveer 980 en 1870 laadpunten nodig. Dit gaat in totaal om zowel privé als publieke laadpunten. Een publieke laadpaal omvat normaal gesproken 2 laadpunten.
Tekst gaat verder na de foto.
Er is verschil tussen reguliere laadpunten en snellaadpunten.
- Reguliere laadpunten
De gemeente heeft een verantwoordelijkheid in de uitrol van reguliere publieke laadpunten. Deze laadpunten met een vermogen tot 22 kW worden geplaatst als losse palen. De mogelijkheid om laadpalen bijvoorbeeld met lantaarnpalen te combineren wordt onderzocht. - Snellaadpunten
De gemeente volgt de marktontwikkelingen voor snellaadpunten. Daarbij staan men open voor initiatieven en denkt de gemeente graag mee over geschikte locaties. Bedrijventerreinen, supermarktparkeerplaatsen of de carpoolplaats bieden een eerste aanknopingspunt voor verder onderzoek. De gemeente Hattem ziet vooralsnog niet voor zichzelf een actieve rol in het plaatsen van snellaadpunten - Laadpleinen
Wel heeft de gemeente de ambitie laadpleinen te realiseren. Hiervoor geeft men de voorkeur aan de grotere parkeerpleinen rondom het centrum van Hattem.
De commissie Algemene en Ruimtelijke Zaken vergadert op 17 januari 2022 over de Laadvisie en het Plaatsingsbeleid Laadpalen. Deze vergadering is vanwege de corona-maatregelen digitaal en begint om 20.00 uur.
De vergadering wordt live uitgezonden via radio, tv en webstream.
Klik hier voor de frequenties van RTV Hattem.
Luister live Radio Kijk live TV
Men onderschat volledig het prijsverschil per kwh bij de publieke palen en privé palen. De meeste electrische auto’s zijn nu nog van personen die hun kosten kunnen verrekenen bij hun werkgevers resp zijn het bedrijfsauto’s. Zodra deze auto’s ook door priverijders gebruikt worden en zelf de laadkosten moeten betalen zal je straks veel kabels over trottoirs zien liggen en er burenruzies ontstaan omdat men een parkeerplek wil hebben voor de deur.
Thuis laden kost bij 60kwh ca € 13,- bij een publieke paal ca € 24,- Dit op basis van voor de energiecrisis. Dit laatste is hopelijk tijdelijk. Trouwens laden bij een snellader kost bij 60kwh ca € 42,- .
Het CDA heeft het dus niet begrepen.