Dinsdagmiddag 30 januari stemde de Tweede Kamer in met de motie van de Partij voor de Dieren om Lelystad Airport definitief niet te openen voor commerciële vluchten. Voor velen was dit een verrassende ontwikkeling, omdat het onderwerp controversieel was verklaard. Het demissionaire kabinet neemt geen besluiten meer over het vliegveld, ondanks de motie.
Op de Veluwe was er even gejuich bij degenen die de besluitvormingsprocedure niet scherp hadden. Het is immers aan het nieuwe kabinet.
RTV Hattem benaderde het platform Hoog over Hattem en hun woordvoerder verwees naar een artikel in de NRC van donderdag 1 februari waarin nog eens op een rij wordt gezet wat er speelt:
- Lelystad Airport is sinds 1993 eigendom van Schiphol. Het zou een overloopluchthaven moeten worden als Schiphol zijn grenzen had bereikt. Hoe dat er precies uit zou zien is niet duidelijk. Wel duidelijk is dat er inmiddels circa 260 miljoen is uitgegeven om Lelystad klaar te maken voor zijn nieuwe toekomst.
- Ondertussen ontstonden er bezwaren, waaronder die van Hoog over Hattem. Niet alleen stikstof, klimaat en natuur waren een probleem, maar ook de gekozen laagvliegroutes en de volksgezondheid. Amsterdamse en Lelystadse vliegtuigen mochten elkaar niet hinderen en daarom zou er over een relatief lange afstand laag gevlogen moeten worden. Overijssel en Gelderland zouden hier de ongezonde vruchten van plukken. Op de website van Hoog over Hattem staat dit goed beschreven.
Airport Lelystad is nog niet definitief geschiedenis. Zoals gezegd, het is aan het nieuwe kabinet.