Kijk live TV Hattem   |    Luister live Radio Hattem
    Vragen/opmerkingen/nieuws insturen? Mail de redactie
Facebook | Twitter | Youtube | RSS
Vriend worden?



Klik hier























   21-07-2017 - ‘Leefde Koning Willem I nog maar’  

Kanalen zijn meer dan rechte lijnen op de kaart. Ze zijn nauw verbonden met onze welvaart. In vijf afleveringen bespreekt het FD de economische betekenis en de toekomst van vijf bijzondere exemplaren. Deel 1: Het Apeldoorns Kanaal, van Dieren naar Hattem: 52 km water zonder scheepvaart.

De scene had niet misstaan in een roman van Thomas Rosenboom. In 2008 liet Rick Scholten, secretaris van de Stichting Apeldoorns Kanaal, onder luid applaus van de massaal toegestroomde plaatselijke bevolking zijn boot door een grote kraan van de ene naar de andere kant van de brug takelen. Het omslachtige transport was tevens een 'statement': door de vele lage en onbeweegbare bruggen is het niet mogelijk het 52 kilometer lange Apeldoorns kanaal te bevaren.

Scholten verhaalt over zijn huzarenstukje, staand bij de geheel gerenoveerde Hezenbergersluis, iets buiten Hattem. Bekend terrein voor de inmiddels 75 jarige ex-marconist op de grote vaart. Hier werd hij geboren in de sluiswachterswoning. De sluiswachter was zijn vader.

Sinds de commerciële scheepvaart in 1972 werd beëindigd, slagen achtereenvolgende bestuurders van provincies, gemeenten en waterschappen er nog steeds niet in te bepalen of pleziervaart nou wel of niet is toegestaan. En dat is nou net waar Scholten en de Stichting Apeldoorns Kanaal al jaren voor strijden: naast het kanaal terugbrengen in zijn oude luister vooral meer reuring en commerciële activiteiten toestaan. Maar dat gaat niet met een handvol bruggen waar nauwelijks een kano onderdoor past zonder dat de peddelaar een acute hernia riskeert.

De aanleg van een van de langste kanalen van Nederland begon in 1825. Dat ging niet zonder horten of stoten. Het idee was afkomstig van Koning Willem I, ook wel de Kanalenkoning genoemd. Het plan was niet geheel gespeend van eigenbelang. De koning zocht naar een manier om het vele hout vanuit Het Loo, waar hij woonachtig was, te vervoeren naar het zuiden. Potentiële investeerders vertrouwden het zaakje niet, waardoor de verlichte monarch annex grootgrondbezitter zich genoodzaakt zag het grootste deel zelf te betalen.

Hoe dan ook, enkele jaren later was het project gereed, inclusief vijf sluizen om het 12 meter hoogteverschil tussen Apeldoorn en Hattem te overbruggen. De Veluwe was ontsloten, of liever gezegd aangesloten op de rest van Nederland.

Bij Rick Scholten, die de laatste hand legt aan een boek over de geschiedenis van het kanaal, dwingt deze doortastendheid met terugwerkende kracht respect af: ‘Leefde Willem I nu maar. Hij zou een einde hebben gemaakt aan de bestuurlijke idiotie.’ De ergernis bij Scholten, wiens werk voor de stichting hem een koninklijke onderscheiding opleverde, is groot.

Tot 2015 zag het er nog redelijk zonnig uit. Na jarenlang praten, rapporten schrijven, en zelfs een onzalig plan bespreken om de hele boel maar te dempen en de A50 van Arnhem naar Zwolle eroverheen aan te leggen, leken alle partijen het eindelijk met elkaar eens. Intussen was voor meer dan € 20 mln een aantal bruggen en sluizen aangepakt, een begin gemaakt met de bodemsanering en honderden meters kade gereedgemaakt voor de aanleg van pleziervaartuigen.

De provinciale en waterschapsverkiezingen gooiden roet in het eten. De nieuwe bestuurders haalden een dikke streep door de moeizaam tot stand gekomen voornemens. Het bevaarbaar maken en onderhoud zouden te duur zijn. Het kanaal blijft - voorlopig - onaangetast.

Waanzin, luidt de conclusie van Scholten. ‘Ze geven tegenwoordig liever een ton uit aan fietspaden dan tienduizend euro aan cultureel erfgoed.’

Wie vandaag de dag langs het kanaal wandelt of fietst, verbaast zich over de rust en stilte op veel stukken. Houden zo, zou je zeggen. Maar het is de vraag of dit staaltje Randstedelijk denken overeenkomt met de wens voor economische groei op de vergrijzende en leeg lopende Veluwe.

Bron: FD.nl



Er zijn bij dit bericht nog geen reacties geplaatst!

Klik hier om een reactie te plaatsen:

20-08-2017: Albert van Ommen exposeert bij ECR Groot Stokkert

Tot eind september is dagelijks tussen 9.00 en 22.00 uur het werk van schilder Albert van Ommen te bewonderen bij ECR Care Hotel en Resort Groot Stokkert in Wapenveld, Dr. Jan van Breemenlaan 2. Op de expositie is te zien dat Albert zowel figuratief naar de werkelijkheid schildert als kubistisch / abstract met felle kleuren. Ook portretten naar foto en landschappen zijn een optie.

Lees verder >>

20-08-2017: Minder treinen van en naar station Zwolle

Tot en met zondag 20 augustus sluit ProRail de nieuwe bovenleiding van de Kamperlijn aan op de bovenleiding van station Zwolle. Er rijden daarom minder treinen rond knooppunt Zwolle. Er is vervangend vervoer geregeld. Raadpleeg daarom voor vertrek de NS-reisplanner!

Lees verder >>

23-08-2017: Internationaal Beiaard-Piano concert

Op woensdagavond 23 augustus is er een speciaal concert van het carillon van Hattem, samen met een piano. Het carillon en de piano worden bespeeld door de Belgische beiaardier Kenneth Theunissen en stadsbeiaardier Martien van de Knijff. Tijdens dit bijzondere evenement zullen 12 bewerkingen van wereldhits ten gehore worden gebracht.

Lees verder >>

Alle komende evenementen


Piet Hein (Marielle Karssing)
Concert Jubilate Deo in de Grote of Andreas kerk (leonie jonker)
DIABETES CAFÉ (Janny Boeve tel. 0652103426)
Gezocht: 8.000 inwoners. (Bé Oosterveen)
De Marke (Dini de Rijcke)
Vrije plek EHBO-cursus start 21 mei (Maasen EHBO)
Radio en TV Hattem op Curacao werkt niet.. (Familie Van Den Berg)
Resultaat ZOA-collecte in Hattem (Jannie van Gelder-Boeve)
www.actief4weduwe.nl online (www.actief4weduwe.nl)
Dorcas Voedselactie weer succesvol verlopen. (J. van Gelder-Boeve)
...